Ile zasłaniają reklamy? – przesłonięcie reklam na Targowisku Miejskim

Uchwała krajobrazowa » Ile zasłaniają reklamy? – przesłonięcie reklam na Targowisku Miejskim

Na przełomie października i listopada  wszystkie reklamy na i przy ogrodzeniu Targowiska Miejskiego od strony ul. Katowickiej zostały zasłonięte. Akcja miała uzmysłowić, ile otaczającej nas przestrzeni obecnie zajmują reklamy. Jest ich tak dużo, że przechodzimy lub przejeżdżamy obok nie zwracając na nie uwagi, nie uświadamiając sobie ile ich jest. Ani też nie zwracamy uwagi na ich treść. Ale nadmiar kolorów i bodźców wizualnych wpływa na nasze zmęczenie i na rozproszenie uwagi kierowców.

Do przesłonięcia istniejących reklam zostały wykorzystane zużyte, niepotrzebne już bannery (głównie wyborcze i okolicznościowe). Bannery są tanią i szybką formą reklamy, stąd ich duża ilość w przestrzeni. Natomiast  warto zwrócić uwagę na aspekt ekologiczny - ile produkuje się śmieci,  a jest to materiał trudny do recyclingu i do przetworzenia. Niestety zdarza się również, że nieaktualne bannery wiszą dalej na płotach i budynkach,  gdyż reklamodawca nie zadbał o usunięcie niepotrzebnej już reklamy. Nie inaczej jest w przypadku płotu na targowisku – w związku z tym nieopłacone reklamy pozostawiono zasłonięte.

Podczas etapu II prac nad uchwałą opracowane zostały wizualizacje z zaznaczeniem, ile kadru na zdjęciu zajmują szyldy i reklamy (można je zobaczyć w prezentacji oraz na planszach publikowanych poniżej w materiałach dotyczących Etapu II).  Jesienią to samo zostało wykonane w przestrzeni. Efekt działań widoczny jest na poniższych zdjęciach oraz filmiku - KLIK.